keskiviikkona, elokuuta 15, 2012

Mel Gibson meksikolaisvankilassa * * *
















Meksikon edellinen presidentti Caldero´n julisti vuonna 2006 sodan huumekartelleja vastaan. Kartellit ovat väkivaltaisia, puolisotilaallisin joukoin toimivia rikollisyhteisöjä, joiden välienselvittelyissä keskenään ja viranomaisten kanssa on kuollut kuudessa vuodessa yli 50 000 ihmistä. Vasta valittu uusi presidentti  Enrique Pena Nieto jatkanee samalla linjalla. Hän on kääntynyt Kolmumbian puoleen, koska siellä on pystytty kitkemään huumekartellien valtaa.
Mel Gibsonin näyttelemä ja Adrian Grunbergin ohjaama Get the Gringo sijoittuu Meksikoon. Varsinaisesti ei ole kyse mistään huumekartellien keskinäiseen välienselvittelyyn punoutuvasta toimintaelokuvasta, vaan melko säälimättömästä kuvauksesta vankilakorruptiosta. Huh, huh, aikamoista peliä pelataan elokuvan mukaan meksikolaisvankiloissa.
Mel Gibson näyttelee rikollista, joka suljetaan epäonnistuneen keikan jälkeen pahamaineiseen meksikolaiseen vankilaan. Gibsonin rikollisella ei olle nimeä, ei kaiketi kansalaisuuttakaan. Gibsonin henkilöhahmo on kuin moderniin maailmaan repäisty nimetön lännen mies Clint Eastwood niissä Sergio Leonen 1960-luvun italowesterneistä.
=======================================================================================
Mel Gibson (s. 1956) on ollut varteenotettava Hollywood-näyttelijä kohta kolmen vuosikymmenen ajan. Muistamme nuoren Gibsonin australialaisen Peter Weirin 1980-luvun alun matka- ja sotadraama Gallipolista, jossa kuljetaan kohti Turkkia, ja saman ohjaajan kirjeenvaihtajakuvauksesta Rakkaus veitsenterällä, jossa liikutaan Jakartassa. Näiden menestysten jälkeen Gibson esiintyi sankarirooleissa amerikkalaisissa toimintadraamoissa - kuten Kapina laivalla, Tappava ase - sarja, Air America, Maverick.
Gibson on yrittänyt laajentaa näyttelijäkuvaansa (Mrs. Soffel, Kuin lintu langalla, Hamlet, Braveheart, Ransom), mutta kaiketi actionsankarin rooli sopii parhaiten mustatukkaiselle, sinisilmäiselle ja spontaaniksi sekä magneettiseksi sanotulle filminäyttelijälle. Todettakoon vielä, että Gibsonin ohjaustöistä kunnianhimoinen The Passion of the Christ (2004) on kuvallisesti komeaa ja naturalismissaan piinaavan järkyttävää elokuvaa Kristuksen viimeisistä vaiheista.
=======================================================================================
Get the Gringo-elokuvassa Mel Gibsonin vanki aloittaa eräänlaisen pelastautumis- ja vapautumispelin. Vankilan johto ja vartijakunta on läpeensä mätä, niin korruptioitunut, että vastaavaa elokuvaa olisi tuskin voitu tehdä amerikkalaisesta vankeinhoitosysteemistä. Gibsonin miekkonen käyttää kaikin mahdollisin keinoin viranomaisia hyväkseen, jotta pako vankilasta olisi mahdollinen. Tähän peliin liittyy "humanistinen" vire, sillä pahankin ihmisen tunteet syttyvät vaikeuksiin joutuneiden äidin ja lapsen edessä.
Uusi Mel Gibson -elokuva on toimivaa actionjännitystä, kohtalaisen hyvin kirjoitettu, näytelty ja ohjattu. Mitään muuta se ei ole - valitettavasti. Sivuosista erottuu ruotsalainen Peter Stormare - nyt amerikkalaiskonnan roolissa.


Ajankohtainen kommentti

Ikuiseksi sanottu Yle-vero alkaa toimia vuoden 2013 alusta. Jokainen verotettavaa tuloa saava ja yhteisö maksaa pussistaan Yle-veroa korkeimmillaan 140 euroa vuodessa. Näin kai hallituksen päätös on ymmärrettävä. On laskettu, että Yleisradio saa vuosittain käyttöönsä yli 500 miljoonaa euroa. Sillä kustannetaan tv-toiminta, radio-kanavat ja internetin palvelut. Yle-linjausten yhteydessä päätettiin, että veroa tarkistetaan vuosittain indeksin mukaan.
On jo ehditty esittää kannanottoja, joiden mukaan Yle porskuttaa jatkuvassa myötätuulessa, oli sitten menossa vakava talouskriisi tai nousukausi. Yle-rahoitus ei siis mene reaalitalouden muutosten mukaan, vaan julkisen palvelun laitos on kohotettu reaalitalouden yläpuolelle.
======================================================================================
Näin kesäkaudella joutuu jälleen kysymään: Miksi Ylestä on tullut "Uusinta-Yle." Naurettavinta minusta on Radio Yle 1:n arkiaamujen Muistojen bulevardi -sarja, jossa on ruvettu uusimaan vaikkapa puoli vuotta aikaisemmin esitettyjä iskelmäohjelmia. Eikö Yle voisi palkata iskelmänostalgiasta innostuneen kesätoimittajan, joka laatii tuoreita Muistojen bulevardeja vakituisten toimittajien ollessa lomalla?
Yle-televisio kulkee lähes koko ajan uusintojen merkeissä. Etenkin tv-sarjat ovat uusintoja, niin kuin vaikkapa Kotikatsomon sunnuntaiset ohjelmat. TV1 uusii sarjoista sunnuntaisin norjalaista Varg Veumia, maanantaisin, tiistaisin, keskiviikkoisin, torstaisin brittiläistä Pokka pitää -sarjaa ja lauantaisin Uutta Sherlockia. Torstain saksalainen Kriminalisti vaikuttaisi, ei voi olla totta, sarjalta, jossa on uusia jaksoja.
Ylen kulttuurikanavasta Teemasta on tullut lähes pelkkä uusintakanava musiikkiohjelmia ja joitakin dokumentteja lukuun ottamatta. Maanantaisin, tiistaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin tuleva laadukas amerikkalainen Terapiassa on uusinta, samoin saksalainen Lea Sommer ja espanjalainen Francon jälkeen - Alcantaran perhe.
Yle Teeman Kino-klassikot ovat uusintojen uusintoja. Niiden valinnassa ei ole näkynyt enää luovaa suunnittelumieltä. Ei ole näkynyt innostunutta halua kaivaa esille vähän esitettyjä tai kokonaan unohdettuja teoksia elokuvan valtavasta historiasta. Ehkä rahapula pakottaa uusimaan Jacques Tatin sinänsä loistavia, mutta jo huonokopioisia elokuvia. Jne.
Koska kaikki jatkuu kesällä samanlaisena uusintapötkytyksenä on pakko ehdottaa, että tulevaan Yle-veroon lasketaan aina uusintalievennys kolmen kesäkuukauden ajaksi.

P.S. Joku raja sentään, Nelosen johto! Teidän tv-kanavallanne pyörivä "Toimintatorstai" - mainos on sellaista megaluokan väkivaltatykitystä, että eipä moista ole ennen nähty. Onko niin, että Nelosen päättäjät elävät täysin umpioituneessa "Viihde on hyväksi" -maailmassa, kun eivät tajua, että vasta vietettiin Oslon tragedian vuosipäivää, Coloradossa ammuskeltiin ja meidän Hyvinkäänkin listimiset ovat muistissa.
Yhteiskunnassa täytyy keskustella tv:n väkivaltaviihteen vaikutuksesta ihmispoloiseen, joka kasvun poluilla liikkuu. Ei enää voida verhoutua sen hokeman alle, että "sehän on vain fiktiota."

Ei kommentteja: